Osoba powyżej 16 roku życia, która może podróżować bez opieki osoby pełnoletniej.
Licencjonowane przez IATA (International Air Transport Association = Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych) biuro podróży, będące autoryzowanym przedstawicielem linii lotniczych. Prowadzi sprzedaż w imieniu i na rzecz linii lotniczych. Oferuje szeroki wachlarz możliwości podróży dzięki dostępowi do systemu rezerwacyjnego.
Jeden z paragrafów noty taryfowej, który ściśle określa termin wystawienia biletu. W przypadku taryf promocyjnych, przewoźnik nakazuje wystawienie dokumentu podróży co najmniej na dwadzieścia jeden dni przed planowanym odlotem.
Terminal przylotów. W tym terminalu, po przylocie Podróżni
odbierają bagaż i przechodzą przez kontrolę paszportowo - celną danego
kraju.
Połączenia czarterowe są to specjalne rejsy oferowane przez linie
lotnicze, zwykle w sezonie letnim, na przeloty do najpopularniejszych
turystycznie miejscowości w Europie i na Świecie.
Stanowisko odprawy biletowo-bagażowej na lotnisku, przy którym - po
okazaniu dokumentów podróży i dowodu tożsamości, pasażer nadaje bagaż
rejestrowany i otrzymuje kartę pokładową.
Dziecko w wieku 2-12. Przewoźnik często umożliwia przelot dziecka ze zniżką (ok. 25%).
Terminal odlotów. Tutaj, przy stanowisku check-in, odbywa się odprawa biletowo-bagażowa oraz nadanie bagażu.
Program lojalnościowy oferowany przez wielu przewoźników regularnych. Polega na
przeliczaniu przebytego dystansu na punkty, które podróżny możne
wymienić np. na bilety, podwyższenie standardu lotu, bądź inne
korzyści i usługi. Poszczególni przewoźnicy posiadają własne wersje
programu do których generowane są specjalne karty (np. Miles & More w liniach lotniczych Lufthansa).
Wyjście w hali odlotów prowadzące podróżnych do
konkretnych samolotów. Pasażerowi do samolotu są przewożeni autobusem lotniskowym lub przechodzą bezpośrednio rękawem. W przypadku mniejszych lotnisk - pieszo. Wyjścia te posiadają
oznaczenia literowo-cyfrowe np. C2 lub G4
International Air Transport Association - Międzynarodowe Zrzeszenie
Przewoźników Lotniczych; agencje posiadające licencję IATA są
autoryzowanymi przedstawicielami linii lotniczych i są upoważniane do
zakładania rezerwacji oraz wystawiania biletów lotniczych.
Dziecko do 2 lat. Nie posiada własnego miejsca w samolocie – podróżuje
na kolanach opiekuna. Z tego tytułu przysługuje mu przeważnie 90 %
zniżki, a w niektórych liniach niemowlęta przewożone są bezpłatnie. W
zależności od danego przewoźnika, infant ma prawo jedynie do bagażu
podręcznego lub obowiązuje go limit bagażu do 10 kg.
Karta wręczana podczas odprawy na podstawie której, pasażerowie
wpuszczani są na pokład samolotu. Zawiera: dane personalne pasażera, numer lotu, numer miejsca oraz godzinę i numer wejścia prowadzącego na
pokład.
Wyróżnia się trzy klasy serwisowe : klasa pierwsza, klasa biznes i klasa
ekonomiczna. Pasażerowie klasy pierwszej i biznes mogą odprawiać się w
specjalnie wydzielonych punktach check-in, korzystać z osobnych
poczekalni i mają zwiększone limity bagażowe.
Pasażer z tej listy posiada pierwszeństwo do miejsca w samolocie w
przypadku rezygnacji innego pasażera lub gdy ktoś nie zjawi się na dany
lot.Pasażerowie, którzy posiadają karty lojalnościowe danej linii lotniczej są traktowani priorytetowo.
Wszystkie lotniska na świecie posiadają specjalnie wydzielone
poczekalnie dla pasażerów podróżujących w klasie pierwszej i biznes.
Wstęp do tych poczekalni możliwy jest na podstawie ważnej karty
pokładowej lub aktualnie honorowanej kary Frequent Flyer.
Tzw. Ground. Postój na długich dystansach w celu tankowania paliwa, przeglądu
mechanicznego, uzupełnienia żywności lub wymiany załogi. Lot z
międzylądowaniem może wiązać się z koniecznością posiadania wizy
tranzytowej niektórych krajów, nawet w przypadku, gdy podczas postoju
pasażer nie opuszcza pokładu (np. Kanada, USA).
Indywidualny kod literowo-numeryczny przypisany do każdej rezerwacji
założonej w Międzynarodowym Systemie Rezerwacji. Umożliwia on
natychmiastową identyfikację Pasażera przez linie lotnicze.
Bilet wykupiony w taryfie ekonomicznej lub biznes w dwie strony, dający pasażerowi
możliwość powrotu z innego miejsca niż to, do którego przyleciał. Na przykład wylot z Warszawy do Pekinu, powrót z Hong Kongu do Warszawy.
Opłata wylotowa obowiązująca wszystkich podróżnych opuszczających
lotnisko, będące miejscem rozpoczęcia podróży. Jej wysokość jest
ustalana indywidualnie dla każdego lotniska na świecie. Opłata wylotowa
określana jest w bilecie lotniczym jako XW.
Opłaty, które uiszczają linie lotnicze za korzystanie z usług lotnisk. Opłaty są wliczane do ceny biletów lotniczych. Wszystkie opłaty lotniskowe są widoczne na dokumencie podróży pod kodem XT.
Innymi słowami: przepełnienie. Powszechnie stosowaną przez linie lotnicze praktyką, jest
sprzedaż większej ilości biletów w stosunku do ilości miejsc w
samolocie. Sytuacja, w której zjawi się komplet pasażerów i dla
niektórych zabraknie miejsca określana jest mianem ovebookingu.
Obowiązkiem przewoźnika jest zapewnienie tym osobom miejsca w następnym
rejsie, połączenia zastępczego lub odszkodowania, a także - w razie
konieczności - noclegu.
Ogół informacji zawierających dane osobowe Pasażera i dane dotyczące
wybranego i opłaconego przez Pasażera połączenia lotniczego. Każda
rezerwacja posiada własny Numer Rezerwacji.
Jest to dłuższy niż 24 godziny postój Pasażera w punkcie przesiadkowym.
Obowiązująca w taryfach ekonomicznych zasada, która mówi o tym, że powrót jest możliwy najwcześniej w następną niedzielę po rozpoczęciu podróży.
Taryfa jest to cena biletu netto ustalana przez linię lotniczą osobno
dla danego połączenia. Każda taryfa posiada indywidualny kod
literowo-numeryczny, a jej poziom wyrażany jest zarówno w PLN jak i w
USD.
Opłaty lotniskowe.
Hala odlotów lub przylotów w której mieszczą się punkty
odpraw biletowych i paszportowo-celnych, poczekalnie, przedstawicielstwa
linii lotniczych, informacja dla Podróżnych, a także sklepy wolnocłowe i
kawiarnie.
Punkt przesiadkowy na trasie przelotu.
Pasażer może pozostać w
strefie tranzytowej nie dłużej niż 24 h od momentu przybycia na dane
lotnisko.
Universal Credit Card Charge Form - jest międzynarodowym
dokumentem finansowym służącym do autoryzacji transakcji dokonywanych
przy użyciu karty kredytowej.